طراحی، ساخت و نصب سلول‌های تمام اتوماتیک جیمسون برای رمق گیری از باطله مدار کلینر 3 کارخانه مولیبدنیت مس سرچشمه رفسنجان

واحد فلوتاسیون مولیبدنیت مجتمع مس سرچشمه رفسنجان متشکل از 5 خط رافر و 7 خط کلینر به همراه 2 مرحله خردایش مجدد و آبگیری میانی می‌باشد. خوراک این واحد کنسانتره مس تولیدی از واحد فلوتاسیون کارخانه 1 و 2 مس سرچشمه می‌باشد. تناژ ورودی این خط 2000 تن در روز کنسانتره مس با محتوی مس 21 درصد مس و 0.4 درصد مولیبدن می‌باشد. در نهایت مقدار عیار مولیبدن در محصول نهایی به 50 درصد می‌رسد.

طراحی باطله خروجی از کلینر 3 این مدار در طرح اولیه به گونه ای بود که به عنوان باطله نهایی از مدار خارج شود ولی در سال‌های اخیر به علت تغییرات در مدار و این کارخانه و افزایش ورودی این کارخانه، عیار باطله کلینر 3 به مقدار قابل قبول جهت خروج از کارخانه نمی‌رسد. در نتیجه مهندسان فرآیند مجبورند تا این باطله را به اول خط هدایت کنند. این امر موجب اعمال بار اضافی به مدار و ایجاد اثرات نامطلوب بار در گردش می‌گردد. گروه صنعتی معدنی فرامین آسیا پس از انجام تست‌های آزمایشگاهی و پایلوت سلول فلوتاسیون جیمسون بر روی باطله این مدار موفق به پایین آوردن عیار این باطله تا مقادیر بسیار مطلوب شد. در نتیجه مقرر گردید تا این سلول‌ها در مقیاس صنعتی ساخته و در این محل نصب شوند.

لازم به ذکر است که رمق گیری از باطله این مدار قبلا با استفاده از سلول‌های مکانیکی و در آزمایشگاه با شکست روبرو شده بود که علت عمده آن ریز دانه بودن این باطله و دشواری در فلوتاسیون نرمه زیاد و همچنین مقدار سطح در معرض یا EXPOSURE کم در این مدار بود. سلول‌های فلوتاسیون جیمسون با استفاده از حباب‌های ریز هوا قادر به بازیابی اینچنین ذراتی با راندمان بالا می‌باشند. همچنین با توجه به جاگیری کم این سلول‌ها فلوتاسیون جیمسون نسبت به سلول‌های مکانیکی امکان نصب این سلول‌ها در فضاهای موجود در این کارخانه قدیمی بوده است.

 

 

 

 

طراحی،ساخت و نصب سلول‌های تمام اتوماتیک جیمسون برای رمق گیری از باطله مدار کلینر 3 کارخانه مولیبدنیت مس سرچشمه رفسنجان واحد فلوتاسیون مولیبدنیت مجتمع مس سرچشمه رفسنجان متشکل از 5 خط رافر و 7 خط کلینر به همراه 2 مرحله خردایش مجدد و آبگیری میانی می باشد. خوراک این واحد کنسانتره مس تولیدی از واحد فلوتاسیون کارخانه 1 و 2 مس سرچشمه می باشد.