کربن فعال چیست؟

کربن فعال (کربن اکتیو) ماده‌ای بر پایه عنصر کربن می‌باشد که در فرآیند فعال‌سازی در شرایط دمایی و محیطی خاصی تولید می‌گردد. در طی فرآیند فعالسازی کربن، عناصر غیر کربنی از ساختار این ماده خارج می‌شود. این موضوع باعث تولید خلل و فرج با اشکال مختلفی در ساختار کربن فعال می‌شود. با طی این پروسه ماده حاوی کربن به کربن فعال تبدیل می‌گردد.

به دلیل به وجود آمدن این خلل و فرج در داخل ماده کربنی و مقاومت شیمیایی بالای کربن در محیط‌های اسیدی و قلیایی، این ماده در فرآیندهای شیمیایی مشارکت نمی‌کند. به همین دلیل تمامی واکنش‌های مواد همجوار با کربن فعال به صورت واندروالسی می‌باشد. در عین حال به دلیل ساختار متخلخل کربن اکتیو با توجه به نوع خلل و فرج موجود امکان جذب مواد گوناگونی را دارد. یکی از بزرگترین ویژگی‌های کربن اکتیو جذب مواد و عناصر به صورت فیزیکی می‌باشد که دلیل محبوبیت این نوع جاذب کربنی در صنایع مختلف بالادستی و پایین‌دستی است.

گروه صنعتی معدنی فرامین آسیا در سال 1395 اقدام به تحقیق و پژوهش در زمینه تولید کربن اکتیو نمود. پس از بررسی روش‌های فیزیکی و شیمیایی تولید این ماده، با توجه به بازدهی تولید محصول بیشتر روش فعال‌سازی شیمیایی، به عنوان روش متنخب این شرکت انتخاب که پس کسب دانش فنی و دانش ساخت تجهیزات کارخانه کربن اکتیو راه اندازی کارخانه آن در سال 1396 شروع و در اواخر سال 1397 به بهره برداری رسید که در حال حاضر با ظرفیت تولید 30 تن کربن اکتیو در ماه در حال فعالیت می‌باشد.

 

 

کربن فعال