روش fire assay

 

روش فایر اسی (fire assay) استفاده از علم پیرومتالورژی برای تجزیه حرارتی و آنالیز فلزات گرانبها است. در این روش میتوان تمام فلزات گرانبها نظیر طلا را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. تمام فاز های طلای موجود در کانی (طلای توتال) نظیر فاز کلریده، تلوریده، اکسیده، سولفوره و سیلیکاته توسط این روش قابل تشخیص است.

مرحله 1: آماده سازی نمونه ها

ابتدا سنگی که احتمال دارد شامل طلا باشد، خردایش می­‌شود و مواد کمک ذوب به آن افزوده می­‌شود. ترکیبات و عناصر موجود در خاک تعیین‌کننده مقدار کمک ذوب می‌باشند. لازم به ذکر است که بخش مهم و اساسی فرآیند انتخاب کمک ذوب مناسب می‌باشد.

خاک ها به سه دسته خنثی، اکسیدکننده و احیاکننده تقسیم‌بندی می‌شوند. خاک‌های احیاکننده معمولا ترکیبات سولفیدی و کربناتی دارند و اکسید فلز را به فلز تبدیل می‌کنند. برای مثال اکسید سرب را احیا کرده و به فلز آن تبدیل می‌کنند. خاکهای اکسید کننده مانند اکسید آهن و دی اکسید منگنز، وقتی با مخلوط می­‌شوند سرب را اکسید می‌کنند. انجام مطالعات اولیه برای شناسایی نوع خاک از کار های مهم قبل از اضافه نمودن کمک ذوب به حساب می­‌آید. پس از تعیین تقریبی قدرت اکسیدکنندگی و احیاکنندگی شارژ مناسب کمک ذوب را تعیین می‌نمایند.

مرحله 2: ذوب

پس از تعیین مقدار مناسب مواد، کل مواد را داخل بوته ذوب ریخته و در کوره قرار می‌­‌دهیم. پس از ذوب شدن، مواد داخل ظرف چدنی منتقل می­‌شود. بخش فلزی مواد مذاب که شامل آلیاژ سرب و فلزات گرانبها است به دلیل چگالی بالا در کف ظرف و سایر مواد که حاوی ناخالصی­‌ها است در بخش سرباره و در قسمت بالای مذاب قرار می‌گیرند.

 

Fire AssayFire Assay

 

مرحله 3: کوپلاسیون

قسمت پایینی که شامل آلیاژ سرب با فلزات گرانبها است از سرباره جدا می‌­شود. این ماده داخل بوته کوپل قرار می­‌گیرد و به مقدار حدود ۴ برابر طلای مورد انتظار در خاک، نقره به مذاب آلیاژ اضافه می‌کنند. سپس آن را داخل کوره قرار می­‌دهند. پس از حرارت در کوره سرب اکسیدشده و وارد سرباره می‌شود و آلیاژ نقره و طلا که در برابر اکسیدشدن مقاوم هستند، در مذاب باقی می‌مانند.

 

مرحله 4: جداسازی طلا

آلیاژ نقره و طلا به داخل اسید نیتریک گرم انتقال داده می­‌شوند و بدین صورت نقره در اسید نیتریک حل می‌شود در حالی که طلا باقی می­‌ماند. به منظور تعیین غلظت طلا، آن را در تیزآب سلطانی حل کرده و با دستگاه ICP یا جذب اتمی، میزان طلا در محلول تعیین می­‌شود.

گروه صنعتی معدنی فرامین آسیا با استفاده از علم هیدرومتالورژی و علم پیرومتالورژی و جدیدترین متدهای موجود در زمینه آنالیز شیمیایی مواد معدنی، قادر به ارائه خدمات کامل آزمایشگاهی و مطالعه ترکیبات و عیارسنجی دقیق فلزات مختلف می‌باشد.