اسید بوریک چیست؟

 

اسید بوریک یک اسید غیر آلی ضعیف است که در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این پودر سفید، کریستالی و بی بو است و با فرمول شیمیایی H3BO3 نیز شناخته می‌شود. به طور طبیعی در برخی از مواد معدنی نظیر بوراکس و ساسولیت وجود دارد که با فرآیندهای مختلفی می‌توان اسید بوریک را از این کانی‌ها استخراج کرد. اسید بوریک کاربردهای گسترده از مصارف دارویی تا صنعتی را داراست. این ماده به عنوان نگهدارنده، حشره کش و … استفاده می‌شود. همچنین در تولید برخی از سرامیک‌ها، شیشه‌ها و کودها استفاده می‌شود.

 

 

اسید بوریک

 

 

کاربردهای مهم اسید بوریک:

 

اورتوبوریک اسید یک ترکیب شیمیایی همه‌ کاره است که در صنایع مختلف از جمله پزشکی و کشاورزی استفاده می‌شود. در اینجا برخی از کاربردهای متداول آن را آورده ایم:

 

 

آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده:

 

بوریک اسید دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است که از آن در درمان بیماری های پوستی مختلف از جمله آکنه، عفونت‌های قارچی و برخی از اشکال اگزما استفاده می‌شود. همچنین به عنوان شستشو دهنده چشم استفاده می‌شود.

 

حشره کش:

 

این اسید در عین کم خطر بودن برای انسان و حیوانات خانگی در کشتن حشرات مانند مورچه، سوسک و موریانه بسیار موثر است. ویژگی‌های این ماده از آن یک حشره کش محبوب می‌سازد که با از بین بردن آب اسکلت بیرونی حشرات عمل می‌کند و باعث مرگ آنها می‌شود.

 

 

حفظ چوب:

 

اسید بوریک به عنوان نگهدارنده چوب برای جلوگیری از پوسیدگی و هجوم حشرات نیز استفاده می‌شود. از آن به عنوان پوشش روی سطوح چوبی یا آغشته به خود چوب استفاه می‌شود.

 

 

بازدارنده شعله:

 

بوراسیک اسید در مواد مختلف از جمله منسوجات، کاغذ و پلاستیک به عنوان بازدارنده شعله عمل می‌کند. وقتی در معرض گرما قرار می‌گیرد، مولکول‌های آب را آزاد می‌کند که شعله‌ها را کند یا خاموش می‌کند.

 

 

ساخت سرامیک و شیشه:

 

اسید بوریک در ساخت سرامیک و شیشه استفاده می‌شود. این اسید به دلیل شار بودن، کاهش نقطه ذوب و بهبودی کارایی آن در این صنعت مفید و مورد استفاده است.

 

 

صنعت هسته ای:

 

اسید بوریک در صنعت هسته ای کاربرد دارد. این ماده با جذب نوترون واکنش‌های هسته‌ای را کنترل کرده و از حوادث هسته‌ای جلوگیری می‌کند.

 

 

 

روش تولید Boric acid:

 

اسید بوریک به طور عمده از کانی‌ها و معادن بورات تهیه می‌شود. به این صورت که این کانی‌ها را با سولفوریک اسید واکنش می‌دهند و بوریک اسید به دست می آورند. بزرگترین منبع بورات‌ها در جهان یک معدن باز بور در کالیفرنیا می‌باشد. بوریک اسید را می توان از طریق واکنش سدیم بوراکس با یک اسید معدنی نظیر سولفوریک اسید یا هیدروکلریک اسید تولید نمود.

 

 

فرمول اسید بوریک

 

 

 

برای تولید بوریک اسید با استفاده از سولفوریک اسید، ابتدا بوراکس سدیم را به داخل مخزن واکنش می‌ریزیم و سپس سولفوریک اسید رقیق را به آرامی به آن می‌افزاییم تا زمانی که محلول شدیدا اسیدی شود و pH به صفر میل کند. در این صورت محلول اشباع بوراکس یا اورتو بورات تشکیل می‌شود. سپس محلول داغ در خلاء متبلور شده و سرد می‌گردد. در این صورت کریستال های بوریک اسید تشکیل خواهند شد. کریستال‌ها را از محلول جدا کرده و محلول باقی مانده را سردتر می‌کنند تا سولفات سدیم نیز به عنوان محصول جانبی و ثانویه به دست آید. در مرحله ی بعد، ماده خام به وسیله تبلور مجدد توسط آب داغ، به صورت بوریک اسید خالص در می آید و آماده ی بسته‌بندی و فروش خواهد شد.

 

 

برای تولید اسید بوریک و راه اندازی خطوط تولید این ماده کاربردی می‌توانید با مهندسین شرکت فرامین آسیا در ارتباط باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط