سلول فلوتاسیون کنکورد

 

سلول کنکورد

فلوتاسیون کنکورد

 

 

سلول مافوق صوت

 

در پی کم شدن منابع معدنی پرعیار و استفاده کردن از منابع کم‌عیار، نیاز به دستگاه‌های پیشرفته و به‌روز برای پرعیارسازی مواد معدنی به وجود آمد. در همین راستا مهندسین گروه صنعتی فرامین آسیا با دانش و علمی نوین، دستگاهی به نام سلول فلوتاسیون کنکورد طراحی و اجرا کردند که قادر است در پرعیارسازی مواد معدنی کم‌عیار به بهترین شکل و بالاترین راندمان وظیفه خود را انجام دهد.

کنکورد

 

سلول فلوتاسیون کنکورد، بروزترین سلول فلوتاسیون طراحی و اجرا شده در جهان می‌باشد که قادر است با استفاده از ابزار دقیق و اتوماسیون‌های پیشرفته و کاملا هوشمند فرآیند فلوتاسیون را با بالاترین راندمان و کمترین استهلاک بدون وجود مکانیزم‌های مکانیکی انجام دهد.

 

 

کاربردهای سلول فلوتاسیون کنکورد

 

 

از کاربردهای فلوتاسیون کنکورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. برای فلوتاسیون ذرات ریز سرب و روی
  2. برای فلوتاسیون فلزات گرانبها و عناصر نادر خاکی
  3. فلوتاسیون مواد با درجه آزادی کم و نیاز به نرمایش بالا
  4. جدایش فاز آلی باقی مانده در فاز آبی، در فرآیند استخراج حلالی

 

از مزیت اصلی سلول فلوتاسیون کنکورد می‌توان به این نکته اشاره کرد که در سلول کنکورد، ما سرعت پالپ را به بالاتر از سرعت صوت رسانده و امواج شاک ویو ایجاد شده باعث شکستن حباب‌ها شده و حباب‌ها را به سایز زیر 10 میکرون می‌رساند.

 

فلوتاسیون یا علم شناورسازی چیست؟

 

 

امروزه شناور‌سازی بدون شک مهم‌ترین و همه‌ جانبه‌ترین روش جدایش کانی‌ها است و استفاده آن در زمینه‌های جدید و برای فرآوری مواد معدنی در حال گسترش است.

شناورسازی یا فلوتاسیون فرآیندی برای جداسازی مواد آب‌گریز از آب‌دوست است. این فرایند در صنایع فرآوری مواد معدنی، بازیافت کاغذ و صنایع تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود. از نظر تاریخی، این فرایند اولین بار در صنایع معدنی استفاده شد، جایی که یکی از فناوری‌های قدرتمند قرن بیستم بود. توسعه فلوتاسیون باعث بهبود بازیابی مواد معدنی با ارزش مانند کانی‌های مس و سرب شده‌است. در کنار استخراج مکانیزه، امکان بازیابی اقتصادی فلزات با ارزش از سنگ معدنی با عیار بسیار پایین‌تر از گذشته فراهم شده‌است.

 

کاربردهای فلوتاسیون

 

با توجه به کمبود منابع پرعیار در طبیعت، صنعت مجبور به استفاده از منابع کم‌عیار است. ورود این منابع با عیار پایین به خط تولید کارخانه‌هایی که برای منابعی با عیار بالا طراحی شده بود دارای هزینه‌های بسیار زیادی است. از این رو برای بهینه‌سازی، قبل از ورود منابع به مدار تولید، باید تغلیظ شوند.

برای تغلیظ یا همان کنسانتره سازی روش‌های زیادی وجود دارد که یکی از این روش‌ها فلوتاسیون است. فلوتاسیون تاثیر مثبتی در بهبود عملکرد فرآوری مواد معدنی دارد، به این صورت که با افزایش عیار منابع کم‌عیار سبب کاهش هزینه‌ها و بالارفتن راندمان خطوط تولید می‌شود. «فلوتاسیون» مهم‌ترین روش تغلیظ است. این عمل به منظور فرآوری فلزات پایه بکار می‌رود. در اصل در تغلیظ کانه‌های سولفیدی مس، سرب و روی به کار می‌رود. این روش در اکثر معادن ایران  از جمله زغال‌سنگ زیرآب در مازندران، معدن مس سرچشمه کرمان، معادن سرب و روی آهنگران و واحدهای دیگر به کار می‌رود.