سیانوراسیون و استخراج طلا

 

«سیانوراسیون طلا» (Gold Cyanidation) به عنوان فرآیند «مک آرتور-فارست» (MacArthur-Forest) هم شناخته می‌شود. این فرآیند، یک روش هیدرومتالورژی برای استخراج طلا از سنگ‌ معدن‌های عیار پایین با تبدیل طلا به یک محلول «کمپلکس کوردینانسی» (Coordination Complex) است.

واکنش شیمیایی:

معادله واکنش انحلال سیانیدی طلا به معادله اسنر (Elsner Equation) معروف است که به صورت زیر نوشته می‌شود:

فرآورده‌ در این فرآیند شامل کمپلکس یون𝐴𝑢(𝐶𝑁)2 است.

برای آنالیز شیمیایی کانسارهای طلا ابتدا نمونه معدنی طلا با استفاده از دستگاه های خردایش و نرمایش مخصوص تا سایز 45 میکرون خردایش و با استفاده از ترکیب آب مقطر، سیانید سدیم و تنظیم کننده pH به مدت 24 ساعت در دمای محیط هضم و پس از آن فیلتر می‌شود. در مرحله بعدی با استفاده از دستگاه جذب اتمی و محلول‌های استاندارد، عیارسنجی می‌شود.

در آزمایشگاه فرآوری مواد معدنی فرامین آسیا خدمات هضم اسیدی (تیزآبی) نیز ارائه می‌شود که بنابراین که استفاده از تیزآب می‌تواند فازهای دیگری که طلا در آن درگیر است را نیز در حالت محلول در بیاورد، معمولا نتایج تست های آزمایشگاهی تیزآبی بالاتر از تست های سیانیدی می‌باشد. به دلیل اینکه هضم سیانیدی تنها قادر به حل فاز اکسیدی طلا است در حالی که تیزآب می‌تواند فاز سولفیدی طلا را نیز حل کند. نکته مثبتی که هضم سیانیدی را از بقیه هضم‌ها متمایز می‌کند تفاوت ناچیز نتایج آزمایشگاهی با راندمان در صنعت است. نزدیک‌ترین روش آنالیز آزمایشگاهی به صنعت روش هضم سیانیدی است. بدلیل اینکه در دنیا روش صنعتی لیچ کانسارهای اکسیدی هضم سیانیدی است.

گروه صنعتی معدنی فرامین آسیا با بهره گیری از روش‌های نوین آنالیز شیمیایی کانسارهای طلا و تکنولوژی روز دنیا آماده ارائه خدمات کامل آزمایشگاهی نظیر مطالعه ترکیبات و عیارسنجی دقیق این ماده معدنی ارزشمند می‌باشد.