در کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی با استفاده از روش‌های حرارتی (پیرومتالورژی) می‌توان ماهیت کانسنگ‌های مختلف از جمله کانسارهای سولفیدی، سولفاتی و یا کربناتی را به اکسیدی تغییر داد. از روش‌های معمول در این نوع فرآیندها می‌توان به تصفیه حرارتی(تشویه) و کلسیناسیون اشاره کرد.

 

 

تصفیه حرارتی(تشویه):

 

کانسارهای سولفیدی را به دلیل عدم انحلال در اسیدهای مرسوم مورد استفاده در فرآیندهای هیدرومتالورژی با استفاده از روش‌های کانه آرایی همچون فلوتاسیون فرآوری می‌کنند. به‌طور مثال اسفالریت (ZnS) یک کانی سولفیدی پر مصرف در کارخانه‌های فلوتاسیون است. کنسانتره حاصل از فلوتاسیون این کانی را به دلیل مشکلات فنی نمی‌توان به‌صورت مستقیم ذوب کرد تا شمش روی حاصل شود. از طرف دیگر برای انحلال این کنسانتره در اسید سولفوریک باید از تجهیزات و مخازن تحت فشار استفاده کرد که این تجهیزات بسیار گران قیمت و کاربری آنها بسیار دشوار است. به همین دلیل استفاده از این روش ممکن است توجیه فنی و اقتصادی پایینی در صنعت داشته باشد. تنها روش مقرون به صرفه برای حل مشکلات ذکر شده در کانی‌های سولفیدی تشویه (Roasting) است که این فرآیند برای حذف گوگرد موجود در ساختار مواد معدنی سولفیدی و تغییر ماهیت آن به اکسیدی بکار می‌رود. رفتار کانسنگ‌های سولفیدی و یا کنسانتره‌های آنها تحت حرارت متفاوت است. دما، زمان ماند و دانه‌بندی بار ورودی به فرآیند تشویه از پارامترهای تاثیر گذار بر راندمان فرآیند تصفیه حرارتی هستند. گروه صنعتی و معدنی فرامین آسیا به کمک متخصصین خود و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی مناسب و استاندارد قادر به مطالعه و بهینه سازی پارامترهای موجود در فرآیند تشویه می‌باشد.

 

 

 

کلسیناسیون:

 

کلسینه شدن یا کلسیناسیون فرآیندی پیرومتالورژی است که در آن ترکیبات مواد معدنی کربناتی در دمای بالا تجزیه شده و CO2 آزاد می‌کند. به‌طور مثال در تولید آهک هیدراته، سنگ آهک (CaCO3) در فرآیند کلسیناسیون با حرارت دادن در کوره در محدوده دمایی  900-1100 درجه سانتی‌گراد تبدیل به اکسید کلسیم (CaO) یا آهک زنده شده و دی‌اکسید کربن موجود در سنگ آهک تجزیه شده و دی‌اکسید کربن گازی آزاد می‌شود. آهک زنده در بسیاری از صنایع از جمله تولید فولاد، ساختمان‌سازی و صنایع شیمیایی استفاده می‌شود.

گروه صنعتی و معدنی فرامین آسیا با ارائه خدمات آزمایشگاهی در زمینه مطالعات پیرومتالورژی، قادر به مطالعه و بهینه سازی پارامترهای موجود در کلسیناسیون می‌باشد.