الکترووینینگ یک روش الکتروشیمیایی برای بازیابی فلزات از محلول باردار در روش های هیدرومتالورژی است. در الکترووینینگ باید یون فلز هدف موجود در محلول به دست آمده از لیچینگ، الکترون گرفته و پس از آن جذب کاتد شود. کوچک‌ترین مشکل در این مرحله می‌تواند راندمان کل فرآیند را به شدت کاهش دهد. از این رو انجام درست این مرحله اهمیت بسیار زیادی در فرآیند لیچینگ دارد.

علاوه بر تاثیر قابل توجه الکترووینینگ بر راندمان فرآیند لیچینگ، هزینه تجهیزات آن نیز بسیار بالا می‌باشد. راه اندازی واحدهای آنها هزینه‌ بر بوده و به همین علت عدم علم کافی در این مرحله می‌تواند مشکل ساز شود. حصول نتایج بهتر در صنعت برای الکترووینینگ، مستلزم مطالعات مربوط به فرآیند در مقیاس‌های کوچکتر می‌باشد.

 

الکترووینینگ و الکتروریفاینینگ

 

الکتروریفاینینگ برای پالایش و تصفیه مجدد فلزات استفاده می‌شود. بطوریکه فلز ناخالص به صورت آند ریخته گری در فرآیند الکتروریفاینینگ قرار می‌گیرد. در این فرآیند فلز هدف از آند جدا شده و به صورت یون وارد محلول الکترولیت می‌شود. سپس یون فلز مورد نظر با گرفتن الکترون بر کاتد رسوب می‌کند و الباقی فلزات دیگر موجود در آند به صورت لجن آندی در کف سلول الکتروریفاینینگ رسوب می‌کنند. در فرآیندهایی مانند پالایش مس با روش الکتروریفاینینگ معمولا لجن آندی حاوی عناصر گرانبهایی چون طلا، نقره و پلاتین است.

 

گروه صنعتی معدنی فرامین آسیا با بهره گیری از متخصصین فرآوری مواد معدنی قادر به انجام آزمایشات، مشاوره، طراحی و بهینه سازی سلول‌های الکتروینینگ و الکتروریفاینینگ می‌باشد.