در فرآوری مواد معدنی به روش تر (هیدرومتالورژی)، از آنجایی که کانی‌های مختلف تشکیل دهنده کانسنگ هستند، وجود ناخالصی در محلول موجود (ماده معدنی) امری طبیعی می‌باشد. معمولاً این ناخالصی‌ها در فرآیند لیچینگ همراه با عنصر مورد نظر یونیزه شده و وارد فاز محلول می‌شوند. این حل شدن ناخالصی‌ها در صورتیکه از محلول حذف نشوند، فرآیند تولید را دچار مشکل می‌کنند. از این رو برای حذف آنها از محلول موجود از روش‌های مختلفی نظیر استخراج حلالی (SX) استفاده می‌شود.

 

استخراج حلالی

 

در روش استخراج حلالی پس از فرآیند لیچینگ، محلول را در مجاورت ترکیب آلی مناسب قرار می‌دهند تا عنصر مورد نظر را جذب خود کند. ترکیب آلی مورد استفاده در این مرحله برای هر عنصر منحصر به فرد می‌باشد. به همین دلیل تنها عنصر هدف را جذب می‌کند. بدین ترتیب ترکیب آلی همراه با عنصر مورد نظر از ناخالصی‌های موجود جدا می‌شوند. ترکیب ماده آلی حاوی عنصر مورد نظر را مجدداً وارد فاز آبی کرده تا در ادامه با روش‌هایی نظیر الکترووینینگ استحصال شود. به دلیل اهمیت این روش در تغلیظ و خالص سازی محلول، انجام مطالعات در مقیاس‌های کوچک در این حوزه می‌تواند راندمان فرآوری آن در صنعت را افزایش دهد.

گروه صنعتی معدنی فرامین آسیا با بهره گیری از متخصصین فرآوری مواد معدنی قادر به ارائه خدمات نظیر مشاوره، انجام آزمایشات و شبیه سازی فرآیند، طراحی و اجرای واحدهای استخراج حلالی در مقیاس‌های مختلف و بهینه سازی واحدهای صنعتی می‌باشد.