روش جذب اتمی (Atomic Absorption) یکی از دقیق‌ترین و آسان‌ترین روش‌ها جهت آنالیز کمی عناصر می‌باشد. در روش جذب اتمی (Atomic Absorption) ابتدا مواد معدنی با استفاده از روش‌های مختلف نظیر اسیدی، قلیایی یا آبی هضم می‌شوند. انتخاب حلال وابسته به عنصری است که می‌خواهیم آن را مورد آنالیز قرار دهیم. برای مثال حلال مناسب برای کانی مس اکسیدی، اسید سولفوریک و حلال مناسب برای کانی حاوی طلا سیانید سدیم می‌باشد. پس از حل عنصر مورد نظر و یونیزه کردن آن، در معرض نوری قرار می‌گیرند که معمولا به وسیله‌ی یک لامپ کاتدی توخالی تولید می‌شود.

 

 

جذب اتمی عناصر

 

 

در اینجا اتم‌ها و یون‌های آزاد با جذب انرژی (جذب نور) برانگیخته می‌شوند. بخشی از نور که جذب ماده نشده، از میان اتم‌ها عبور کرده و به سمت آشکارساز حرکت می‌کند. از اینجا آشکارساز، شدت باریکه‌ی نور را اندازه‌گیری کرده و آن را به داده‌های جذب تبدیل می‌کند. در نهایت، با مقایسه‌ی شدت نور تابیده شده و شدت نور منعکس شده، مشخص می‌شود که چه میزان نور توسط نمونه جذب شده است. با فهمیدن این میزان، متوجه می‌شویم که نمونه‌ی ما دارای چه غلظتی از عنصر مورد نظر است.

 

گروه صنعتی معدنی فرامین آسیا قادر به انجام تست‌های آنالیز با دستگاه طیف سنج جذب اتمی برای عناصر مختلف می‌باشد. این عناصر را در ادامه می‌بینیم: