گروه صنعتی معدنی فرامین آسیا با استفاده از مهندسین مجرب خود در زمینه فرآوری مواد معدنی در سال 1396 اولین کارخانه فرآوری کانسارهای طلا را با استفاده از روش سیانیداسیون، الوشن و الکترووینینگ از صفر تا صد اجرا نمود.

 

 

اکنون این تیم با پیشرفت هایی که در طی سالها تجربه حاصل شده است قادرند کارخانه های فرآوری کانسار های اکسیدی و سولفیدی طلا را با تکنولوژی روز دنیا و روش های نوین ،طراحی و اجرا

فرآیند سیانیداسیون (فرآیند سیانید یا فرآیند مک‌آرتور-فورست) نوعی تکنیک هیدرومتالورژی برای استخراج طلا از سنگ معدن با عیارهای مختلف می‌باشد. علارغم سمی بودن سیانید، روش سیانیداسیون رایج‌ترین روش استحصال طلا از ماده معدنی آن است که امروزه به دلیل کارایی و صرفه اقتصادی مناسب استفاده گسترده ای در صنعت دارد. پس از لیچینگ و تشکیل کمپلکس طلا و سیانید، از کربن اکتیو برای جدایش این کمپلکس از محلول استفاده می‌کنیم. در این مرحله کمپلکس طلا به صورت فیزیکی جذب کربن اکتیو می‌شود. کربن اکتیو اشباع شده از کمپلکس سیانیدی طلا از پالپ یا محلول جدا شده و وارد فرآیند الوشن می شود. در این مرحله با استفاده از محلول غلیظ سود و سیانید تحت دما و فشار (در صورت لزوم)، کمپلکس سانیدی طلا از کربن فعال واجذب و وارد فاز محلول می شود.

محلول حاصل وارد سلول الکتروینینگ شده و یون‌ موجود در کمپلکس‌ سیانیدی آن جذب کاتد (پشم فولاد) می‌شود. با توجه به اینکه کمپلکس عناصری نظیر مس، آهن، پلاتین و پالادیم نیز در این فرآیند همراه طلا وارد محلول می‌شوند و در الکترووینینگ همراه طلا جذب کاتد می‌شوند، خلوص طلا کاهش می‌یابد. به همین علت جامد حاصل از الکترووینینگ را در چند مرحله با اسیدهای مختلف شستشو می‌دهیم. ابتدا با استفاده از اسید سولفوریک فلزاتی همچون آهن شستشو و حذف می‌‌شود. سپس با استفاده از اسید نیتریک فلزاتی مثل مس، پالادیوم و نقره را حل کرده و از طلای جامد جدا می‌کند. در مرحله آخر با استفاده از تیزآب سلطانی طلای باقی‌مانده را هضم می‌کنند.

 

اکنون این تیم با پیشرفت‌هایی که در طی سالها تجربه حاصل شده است قادر به طراحی و اجرای کارخانه‌های فرآوری کانسارهای اکسیدی و سولفیدی طلا با تکنولوژی روز دنیا و روش‌های نوین می‌باشد. همچنین تیم مهندسی فرامین آسیا مطالعات مربوط به امکان‌سنجی پروژه‌های استحصال این عنصر را در مقیاس آزمایشگاهی و پایلوت انجام می‌دهد. در آزمایشگاه مجهز فرامین آسیا از بروزترین تجهیزات و جدیدترین متدها برای دستیابی به نتایج موردنظر استفاده می‌شود.